Verím v Stvoriteľa neba i zeme (3.)

V Nicejsko-carihradskom vyznaní viery žiadne z vyjadrení nie je náhodné ani zbytočné. To platí aj o pravde, ktorej sa budeme venovať pri písaní týchto riadkov. Cirkev musela povedať jasne, že Boh stvoril nielen svet duchovný, ale aj ten pozemský. Niektoré gnostické sekty totiž verili v existenciu dvoch bohov, kde jeden – dobrý stvoril všetko duchovné, kým ten druhý – zlý, stvoril matériu. 

Všetko, čo stvoril Boh, je hodné obdivu

Hľa, tu je nebo i zem. Volajú, že boli stvorené, lebo sa menia a zamieňajú. Tiež volajú hlasno, že sa sami neurobili, ale preto jestvujú, lebo boli stvorené. Nejestvovali teda prv, aby sa sami mohli stvoriť. Ty, Pane, ty si ich teda stvoril. Sú krásne, dobré a jestvujú, lebo i Ty si krásny, dobrý a jestvuješ. Pravdaže, nie sú zas také krásne a dobré a nejestvujú takisto ako Ty, lebo v porovnaní s tebou nie sú vlastne ani krásne, ani dobré, ani nejestvujú. Vieme to a za túto svoju vedomosť Ti ďakujeme. (Augustín, Vyznania, 11,4).

Celý svet bol stvorený z ničoho

Na začiatku stvoril Boh nebo a zem. Ako si však mohol stvoriť nebo a zem a akým nástrojom si vytvoril také veľkolepé dielo?  Zaiste nie ako umelec, ktorý umelecké dielo tvorí z nejakej látky podľa svojho vnútorného pohľadu, ktorý chce vtlačiť do svojho diela. Umelec dáva tvar hmote už jestvujúcej a schopnej tvar prijať, napríklad zemi, kameňu, drevu, zlatu a podobným hmotám. Ako si stvoril, Bože, nebo a zem? Nebo i zem si nestvoril na nebi, ani na zemi, ani vo vzduchu, ani vo vode, lebo to všetko patrí k nebu a zemi. Ani v ruke si nemal nič, z čoho by si stvoril nebo i zem. Kde by si bol vzal, čo si ešte neurobil, aby si z toho mohol tvoriť? Všetko je jedine preto, že Ty si. Povedal si a stalo sa, svojím slovom stvoril si všetko. (Augustín, Vyznania, 11,5).

Upierať Bohu stvorenie hmotného sveta je rúhanie

Ak k tebe podíde manichejec (sektár, ktorý veril vo večné jestvovanie hmoty – pozn. prekladateľa), čo tvrdí, že hmota jestvovala už predtým, alebo Marción či Valentín (predstavitelia gnostických siekt, ktorí hlásali jestvovanie dvoch bohov, alebo dvoch večných popri sebe jestvujúcich princípov, dobra a zla – pozn. prekladateľa), alebo niekto z pohanov, ty im povedz: „Na počiatku stvoril Boh nebo a zem.“ Nebude veriť Písmu? Odvráť sa od neho ako od besného a nerozumného. Akože si zaslúži odpustenie ten, kto neverí Stvoriteľovi vesmíru a pravdu obviňuje z lži? Títo ľudia sa pretvarujú a pôsobiac dojmom skromnosti pod ovčou kožou ukrývajú vlka. Ty sa však nedaj sa oklamať. (Ján Zlatoústy, Komentár na Genezis, 2,3).

Stvorenie je prejavom Božej dobroty

Pretože Dobrotivosť sa neuspokojila s tým, žeby sa pohybovala iba v kontemplácii seba samej, bolo treba, aby sa prejavila navonok a rozšírila tak, žeby bol čím väčší počet bytí, ktoré by okúsili jej dobrotu. V tom totiž spočíva vrchol dobrotivosti. Preto ako prvú vec tvorí anjelské a nebeské mocnosti. Tak sa myšlienka stáva skutočnosťou prostredníctvom Slova (Logosu) a dokonalou vďaka Duchu. Takto boli stvorené druhé svetlá, služobníci prvého svetla, či už ide o rozumných duchov alebo o istý druh nehmotného a beztelesného ohňa. Oni dostávajú od Boha svetlo ako prví. Bytostiam tohto sveta sa totiž dostáva akési druhotné osvietenie. (Gregor Teológ, Reč 38, 9).

Materiálny svet je obdivuhodný pre svoju krásu a harmóniu

Keďže prvé tvory (anjeli) stáli úplne pred Božím zrakom, Boh stvoril aj druhý svet, hmotný a viditeľný. Spočíva v zjednotení a spojení neba, zeme a vecí, ktoré sú medzi nebom a zemou. Onen svet je obdivuhodný kvôli kráse každej jeho časti, no ešte viac pre poriadok a harmóniu, ktoré panujú medzi všetkými časťami, lebo každá z nich je v dobrom vzťahu voči ďalšej a všetky sú vo vzájomnom vzťahu tak, že dávajú život jedinému vesmíru. Tým chcel Boh ukázať, že dokáže stvoriť prirodzenosť nielen takú, ktorá je mu blízka, ale aj to, čo je mu úplne cudzie. (Gregor Teológ, Reč 38, 10).

Človek je najväčšie umelecké dielo Boha

Predtým nejestvovalo zmiešanie oboch skutočností (duchovnej a materiálnej), ani jednota protikladov, jav, ktorý je znakom najväčšej múdrosti a Božej vznešenosti voči stvoreniam. Práve toto chcel umelec Logos (Slovo) preukázať a preto tvorí človeka, jediné živé bytie zložené z dvoch substancií, totiž z prirodzenosti neviditeľnej a viditeľnej. Z hmoty, ktorá bola stvorená už predtým, vzal telo. Zo seba samého vzal dych a vložil ho do tela. To je to, čo Písmo nazýva rozumnou dušou a Božím obrazom. Tak bol človek stvorený ako druhý svet, veľký svet v malom tvorovi, ktorý Boh postavil na zem sťaby druhého anjela, bytosť zloženú z dvoch prirodzeností, ktorá sa mu má klaňať, strážcu viditeľného tvorstva, ktorý sa dotýka aj tvorstva neviditeľného. Má byť kráľom všetkých vecí, čo sú na zemi, ale podriadený kráľovstvu zhora. Bytosť pozemská i nebeská, pominuteľný aj nesmrteľný, viditeľný i neviditeľný, stojaci medzi veľkosťou a pokorou, duch a telo zároveň, duch skrze milosť, ktorú prijal, telesný zasa pre svoju pýchu. (Gregor Teológ, Reč 38, 11).

o. Marko Durlák, vyšlo v časopise Slovo

Zdroj obrázka: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Nicaea_icon.jpg

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings