Verím v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa (16.)

Počiatky kresťanstva sú spojené predovšetkým s hlásaním Ježiša Krista ukrižovaného a vzkrieseného. S jeho osobou sú spojované aj prvé spory, diskusie, herézy a dogmy. Neskôr sa do stredu pozornosti dostala aj otázka osoby Svätého Ducha. Výsledkom tejto diskusie a polemiky je ďalšia časť, ktorá tvorí Nicejsko-carihradské vyznanie viery.

Svätý Duch je rovný Otcovi a Synovi

Hovoria: „Nepatrí sa stavať Svätého Ducha na roveň Otcovi a Synovi, lebo aj prirodzenosťou nemá s nimi nič spoločné a je nižší od nich aj čo do hodnosti.“ Takým možno právom odpovedať slovami apoštolov: „Boha treba viac poslúchať ako ľudí“ (Sk 5, 29). Lebo ak Pán, odovzdávajúc apoštolom príkaz o spasiteľnom krste, jasne kázal učeníkom krstiť „všetky národy v mene Otca i Syna i Svätého Ducha“ (Mt 28,19), pričom sa neštítil spoločenstva s Duchom, kým oni vravia že neslobodno klásť Ducha na roveň Otcovi a Synovi, vari sa neprotivia zjavne Božiemu príkazu? Ubezpečujem každého človeka, ktorý vyznáva Krista, ale odmieta Boha, že Kristus ho nezachráni; rovnako ani toho, kto vzýva Boha, ale odmieta Syna. Viera takého človeka je márna. Ubezpečujem tiež aj toho, kto popiera Ducha, že jeho viera v Otca a Syna mu vyjde navnivoč, lebo nemôže mať vieru, pokiaľ uňho nie je prítomný Duch. Lebo kto neverí v Ducha, neverí ani v Syna, ten však, čo neuveril v Syna, neverí ani v Otca. „Nik nemôže povedať: „Ježiš je Pán,“ iba ak v Duchu Svätom“ (1Kor 12,3). (Bazil Veľký, Svätý Duch, 11,12).

Svätý Duch je právom nazvaný láska

Ako Božie Slovo (ako osobu) označujeme menom múdrosti, hoci vo všeobecnosti i Svätý Duch i sám Otec sú múdrosťou, tak je aj Svätému Duchu (ako osobe) vlastné, že má meno láska, hoci vo všeobecnosti je láskou Otec i Syn. Ale Božie Slovo, t.j. jednorodený Boží Syn je zjavne nazvaný Božou múdrosťou, keď Apoštol hovorí: „Ohlasujeme Krista, Božiu moc a Božiu múdrosť“ (1Kor 1,24). A kde sa Svätý Duch nazýva láska, to nájdeme, ak budeme pozorne skúmať výroky apoštola Jána. On po slovách: „Milovaní, milujme sa navzájom, lebo láska je z Boha“, pokračoval: „A každý, kto miluje, narodil sa z Boha; kto nemiluje, nepoznal Boha, lebo Boh je láska“ (1Jn 4, 7-8). Pretože sa aj Syn zrodil z Boha a Svätý Duch pochádza od Otca, právom sa pýtame, o ktorom z tých dvoch máme prednostne prijať, že sa nazýva Boh – láska? Lebo len sám Otec je Bohom tak, že nie je z Boha; a preto tou láskou, ktorá je tak Bohom, že je z Boha, je alebo Syn, alebo Svätý Duch. Keď ďalej spomína Božiu lásku, nie ktorou my jeho, ale ktorou on nás miloval a poslal svojho Syna vykúpiť naše hriechy, napomína nás, aby sme sa aj my navzájom milovali, aby tak v nás Boh ostal. A keďže povedal, že Boh je láska a hneď  chcel o tejto veci hovoriť niečo otvorenejšie, povedal, že podľa toho poznáme, že ostávame v ňom a on v nás, že nám dal zo svojho Ducha. Teda Svätý Duch, ktorého nám dal, spôsobuje, že ostávame v Bohu a on v nás; to však robí láska. (Augustín z Hippo, Trojica, 15,31).

Kresťan prijíma Ducha pomazaním svätým myrom

Kristus bol pomazaný duchovným olejom radosti, t.j. Svätým Duchom, ktorý sa nazýva olejom radosti, keďže je príčinou duchovnej radosti. Vy, pomazaní myrom, stali ste sa účastníkmi a dedičmi Krista. Nemysli si preto, že ide len o jednoduchú, voňavú masť. Lebo ako eucharistický chlieb po vzývaní Svätého Ducha už nie je obyčajným chlebom, ale Kristovým telom, tak aj táto svätá, voňavá masť, po vzývaní už nie je obyčajnou, ani  – akoby niekto povedal – prostou masťou, ale Kristovou milosťou a prítomnosťou Svätého Ducha, čo vznikla jeho pôsobením. Práve ňou je symbolicky pomazané tvoje čelo i ostatné zmysly. Touto zjavne voňavou masťou je pomazané telo, avšak Svätým a životodarným Duchom sa posväcuje duša. Tak ako Kristus po krste a po zostúpení Svätého Ducha, keď vystúpil z vody, premohol protivníka, tak aj vy, po posvätnom krste a po tajomnom pomazaní, oblečení do výzbroje Svätého Ducha, postavte sa proti pôsobeniu nepriateľa a premáhajte ho slovami: „Všetko môžem v Kristovi, ktorý mi dáva silu“ (porov. Flp 4,13). (Cyril Jeruzalemský, Mystagogické katechézy, 3, 2-4).

Duch je Pán nie menší od Otca i Syna

Ak by bol Duch iba služobníkom a stvorením, žalmista by určite nebol povedal, že prítomnosť Ducha sa rozprestiera všade, a nebol by ho nazval tvárou a Božou rukou, hovoriac: „Kam môžem ujsť pred tvojím Duchom a kam utiecť pred tvojou tvárou? Ak vystúpim na nebesia, ty si tam; ak zostúpim do podsvetia, aj tam si. I keby som si pripäl krídla zorničky a ocitol sa na najvzdialenejšom mori, ešte aj tam ma tvoja ruka povedie a podchytí ma tvoja pravica“ (Ž 138, 7-10). Lebo Duch napĺňa všetko, ako je napísané: „Pánov Duch naplňuje zemekruh“ (Múd 1,7). Kvôli tomu, a tiež aj preto, že Svätý Duch je poznávaný v siedmich daroch, ktoré vyčíslil Izaiáš (Iz 11,2), Zachariáš nazval Ducha Pánom so siedmimi očami, hovoriac: „To sú Pánove oči, ktoré obchádzajú celú zem“ (Zach 4,10). A slová: „Ja zaplňujem nebo i zem“ (porov. Jer 23,24), znamenajú, že ich napĺňa Svätý Duch. (Bazil Veľký, Proti Eunómiovi, 5).

Marko Durlák, uverejnené v časopise Slovo

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings