Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená. Bolo to správne?

Ak hovoríme o svätosti, hneď na úvod treba pripomenúť slová apoštola: „Usilujte sa o pokoj so všetkými a o svätosť, bez ktorej nik neuvidí Pána“ (Heb 12,14). To ale znamená, že k svätosti je povolaný každý, lebo vidieť Pána nie je nič iné ako dosiahnuť spásu a podľa slov Písma Boh chce, aby všetci ľudia boli spasení. Svätý sa v istom zmysle dá preložiť aj ako posvätený.

To, čo je posvätené, patrí Bohu. Každý pokrstený bol samotným krstom posvätený, čiže zasvätený Bohu. Preto nás neprekvapuje, že sa apoštol Pavol vo svojich listoch obracia na prvé kresťanské komunity ako na svätých: „Pozdravujú vás všetci svätí, najmä tí, čo sú z cisárovho domu“ (Flp 4,22).

V 4. stor. vzniká nový fenomén – kult mučeníkov. U sv. Jána Zlatoústeho nachádzame viacero homílií na počesť mučeníkov, v ktorých vyzdvihuje ich hrdinské čnosti a vernosť Kristovi až do konca. V homíliách vyzýva k nasledovaniu ich príkladu, ale ešte nehovorí o nejakom mimoriadnom príhovore z ich strany. Ku kultu mučeníkov sa v neskoršom období pripojil aj kult askétov, pustovníkov, panien a svätiteľov. Každá miestna cirkev bola hrdá na svojich vlastných svätých, čo pochádzali z jej územia.

Je dobré zdôrazniť, že cirkev úctu k svätým nikdy nenariaďovala a neprikazovala. Bol to skôr jav, čo vychádzal „zdola“, čiže z ľudu. To ale malo za následok, že ľud v snahe urobiť toho, ktorého svätca čím viac výnimočným a príťažlivým, ozdobil jeho život mnohými legendami a neuveriteľnými zázrakmi, takže takáto prihorlivá zbožnosť často urobila zo svätých akoby polobohov.

Tak sa môžeme stretnúť s tým, že jeden z najobľúbenejších svätcov, sv. Mikuláš, pri svojom krste už ako malé dieťa stál vzpriamene pri krste a prejavil sa hneď od začiatku ako veľký askéta, keďže v stredy a piatky odmietal prijímať materské mlieko. Podobné znaky „výnimočnosti“ sprevádzali aj prep. Sergeja Radonežského, ktorý už v lone svojej matky spieval: Svätý, svätý!, čo počuli aj ostatní prítomní v cerkvi.

Tu si však pripomeňme slová Pána Ježiša: „Žiak nie je viac ako jeho učiteľ“. Každý zázrak, ktorý Ježiš vykonal, vykonal pre dobro konkrétneho človeka. Nikdy neurobil žiaden zázrak iba pre holú senzáciu. Preto nemožno takéto zázraky hľadať ani v životoch jeho svätých, lebo to by stál Boh sám proti sebe. Veď to nie svätí sami, ale sám Pán v nich koná zázraky. Preto počujeme v našich liturgických textoch zvolanie: Obdivuhodný je Boh vo svojich svätých, Boh Izraela!

V úvode sme spomenuli, že protestantské cirkvi kult svätých odmietli. K tejto skutočnosti určite prispel fakt, že v stredoveku obchod s relikviami bol veľmi rozšírený a mnohí sa pretekali v tom, kto má najväčšiu zbierku relikvií svätých. Okrem toho mnohí svätí boli vnímaní ako mimoriadni pomocníci pre nejakú oblasť života.

Tak mali baníci mimoriadnu úctu k sv. Barbore, chorí sa utiekali o pomoc k sv. Pantelejmonovi, moreplavci k sv. Mikulášovi a pod. To však mohlo ľahko vyznieť ako náhrada za kedysi veľmi podobný kult pohanských bohov.

Pravá úcta k svätým spočíva v tom, že si ich ctíme pre ich schopnosť žiť evanjelium v praxi a povzbudení ich príkladom snažíme sa robiť to isté primerane našej dobe a okolnostiam, v ktorých sa nachádzame, bez hľadania mimoriadnych javov.

Nádherný príklad vidíme u sv. Pachómia, keď vraví: „Jeden z bratov ma požiadal: „Porozprávaj nám o nejakom z tvojich videní.“ Ja som odpovedal: „Taký hriešnik ako ja nežiada od Boha videnia. Počúvajte všetci o jednom veľkom videní. Až uvidíte, že niekto je čistý a pokorný, to bude naozaj veľké videnie. Veď čo môže byť väčšie, než vidieť neviditeľného Boha vo viditeľnom človekovi, ktorý je jeho chrámom?“

Marko Durlák

Uverejnené v časopise Slovo.

  • Život budúceho veku (10.)

    Táto katechéza v tohoročnom cykle je posledná. Akosi prirodzene  sa preto chce venovať posledným veciam. Ide o skutočnosti, ktoré vo vyznaní viery zakončujeme poslednými slovami: Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Čo o tom vieme? Istý starec...

  • Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

    Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja...

  • Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

    Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená....

  • Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

    Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná...

  • …modlitbou a pôstom (6.)

    V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého. Zdá...

  • Modlime sa k Pánovi (5.)

    O modlitbe sa toho už popísalo veľa. Nespočetné množstvo duchovnej literatúry o rozličných druhoch modlitby. Rozličné návody o technikách modlitby. Po pozornom preštudovaní týchto vecí by sme už mali byť majstrami v modlitbe. Je to naozaj tak? Naozaj...

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings