Zbor svätých sedemdesiatich apoštolov; Náš prepodobný otec Teoktist, igumen zo sicílskeho Kukuma – 4. január

Zbor 70-tich apoštolov
Okrem 12-tich veľkých apoštolov si Kristus vybral ešte 70-tich ďalších, malých apoštolov, a poslal ich zvestovať Evanjelium: ,,Po dvoch ich poslal pred sebou do každého mesta a na každé miesto hovoriac: posielam vás ako baránkov medzi vlkov.“ Cirkevný historik Euzébius z Cézarey vo svojom diele Cirkevné dejiny napísal, že neexistuje presný zoznam týchto apoštolov. No Tradícia postupne ich mená doplnila či obmenila, až vznikol zoznam sedemdesiatich dvoch mien.
Tak, ako aj Judáš, jeden z Dvanástich, odpadol od Pána, tak aj niektorí zo Sedemdesiatich odstúpili od Pána, avšak nie z dôvodu zrady Krista, ale kvôli ľudskej slabosti a malovernosti: „Keď to počuli jeho učeníci, mnohí z nich povedali: ,Tvrdá je to reč! Kto to môže počúvať?!‘ Vtedy ho mnohí z jeho učeníkov opustili a viac s ním nechodili.“ (Jn 6, 60. 66) A tak, ako bolo Judášovo miesto doplnené iným, tak boli aj miesta týchto nahradené ďalšími vyvolenými.
Títo apoštoli mali rovnakú prácu ako Dvanásť apoštolov. Po zoslaní Svätého Ducha Sedemdesiati apoštoli hlásali evanjelium v rôznych krajinách. Niektorí boli spoločníkmi Dvanástich v šírení a utvrdzovaní Božej Cirkvi vo svete. Od ľudí aj démonov pretrpeli mnohé ťažkosti a nepríjemnosti, mnohí z nich boli uvrhnutí do väzenia a mnohí prijali korunu mučeníctva. Ale ich pevná viera a žiarivá láska k zmŕtvychvstalému Pánovi z nich učinila víťazov nad svetom a dedičov nebeského kráľovstva.
Keď svätý Cyril Alexandrijský komentoval knihu Exodus, našiel v nej zmienku o apoštoloch. Konkrétne v 15-tej kapitole, keď Izraeliti vyšli z egyptského otroctva a Boh im osladil horké vody v Mare, došli do Elimu, kde bolo 12 prameňov (studní) a 70 paliem. Svätý Cyril hovorí: „Keď stúpame k dokonalejšiemu chápaniu a ponáhľame sa k duchovnému rastu, nachádzame dvanásť studní, to znamená Dvanástich apoštolov, a sedemdesiat paliem, teda tých 70-tich apoštolov, ktorých určil Kristus. A veľmi vynikajúco sa Dvanásti prirovnávajú k studniam a Sedemdesiati k palmám. Lebo ako zo svätých studní čerpáme od učeníkov poznanie všetkého, čo je dobré, tak chválime aj tých 70-tich a nazývame ich palmami, lebo tento strom má pevné vnútro, silný koreň, je veľmi plodný a neustále rastie popri vodách. Tak aj títo svätci majú myseľ čistú, pevnú a plodnú a kochajú sa v poznaní Boha.“
A toto sú mená apoštolov, ktorí sú naveky zapísaní v Knihe života: Pánov brat Jakub, evanjelisti Marek a Lukáš, Kleopas (brat Jozefa Snúbenca), Pánov príbuzný Simeon, Barnabáš, Barsabáš s prímením Justus, Tadeáš, Ananiáš, prvomučeník Štefan, diakoni Filip, Prochor, Nikanor, Timón a Parmenas, Timotej, Títus, Filemon, Onezim, Epafras, Archppos, Sílas, Silván, Krescent, Krisp, Epenet, Andronik, Stachys, Amplias, Urban, Narcis, Apollo, Aristobul, Herodión, Agabus, Rúfus, Asynkrit, Flegont, Hermés, Patrob, Hermas, Línus, Gáj, Filológ, Lukias, Jáson, Sósipatrós, Olympas, Tercius, Erast, Kvartus, Evod, Enezifor, Klement, Sóstenés, Apellios, Tychikos, Epafrodit, Karpos, Kodrat, Marek nazývaný Ján, Zenón, Aristarch, Pudent, Trofim, Marek, Artemos, Akvila, Fortunat, Acháik, Dionýz Areopagita, Simeon nazývaný Niger a Cézar.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: zoe.sk
Zdroj: johnsanidopoulos.com
Zdroj: azbyka.ru