Bol umučený a pochovaný (12.)

Antický pohanský svet sa vysmieval kresťanom, hovoriac: „Čo za smiešne je toto nové náboženstvo, ktorého Boh je pribitý na kríži? Boh a utrpenie sú predsa nezlučiteľné.“ A predsa môžeme o Božom Synovi právom povedať, že skutočne trpel, lebo božská a ľudská prirodzenosť boli v ňom, hoci nezmiešane, no predsa nerozlučne spojené.

Svojou smrťou premohol smrť

Ešte kým Pán žil na tejto zemi, rozviazal putá smrti, silný vo svojej vladárskej moci, keď vravel: „Lazár, poď von!“ (Jn 11,43); alebo: „Mládenec, hovorím ti, vstaň!“ (Lk 8,54). To preto, aby bolo zrejmé, že mal moc rozkazovať s autoritou. Preto sa úplne celý vydal smrti, aby tá dravá šelma so svojimi nenásytnými okovami bola zničená sama v sebe. Tá v každom kútiku jeho tela, ktoré nepoznalo hriech, hľadala pokrm jej vlastný, či by sa totiž nenašla v ňom žiadostivosť, hnev, neposlušnosť, alebo niečo z pradávneho hriechu, ktorý bol prvou potravou smrti, ako je napísané: „Ostňom smrti je hriech“ (1Kor 15,56). No keďže v ňom nenašla nič, čo by mohlo byť potravou smrti, zovretá sama v sebe a hynúca pre nedostatok potravy, stala sa sama sebe smrťou. (Pseudo-Hypolit, Homília na Svätú Paschu, 109-110).

Pánovo utrpenie predpovedali proroci

O jeho kríži hovorí Izaiáš toto: „Vystieral som ruky celý deň ku vzdorovitému ľudu“ (Iz 65,2). Toto je symbol kríža. Ešte jasnejšie hovorí Dávid: „Obkľučuje ma svorka psov, obstupuje ma tlupa zlosynov. Prebodli mi ruky a nohy“ (Ž 21,17). A opäť vraví: „Srdce mi mäkne ako vosk a topí sa mi v útrobách, uvoľňujú sa vo mne všetky kĺby“ (Ž 21,14). Ďalej Dávid pokračuje: „Premeriavajú si ma a skúmajú; delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós“ (Ž 21, 17-18). Pri jeho ukrižovaní si totiž vojaci delili jeho rúcho, ako to bolo u nich zvykom, roztrhli ho a tak si ho vlastne rozdelili. (Irenej z Lyonu, Epideixis, 79-80).

Spomeň si na mňa vo svojom kráľovstve

Mesiáš visel na kríži. Celé stvorenie stŕplo v úžase, svet sa chvel a anjeli prestali vzdávať Bohu chválu. Anjeli zatíchli a jeden veľký úžas zachvátil ich zástupy. Stáli nemé, hlasy im zovrelo a nik sa neodvážil vydať zo seba čo i len hlások. Potom sa vrátili do neba a Kráľ ostal sám, opustený. Žiadna légia nezostúpila z domu nášho Otca, aby mu pomohla, žiadne vojsko  obyvateľov neba ho neobstúpilo. Cherubíni mu nerobili na Golgote sprievod a serafíni nezaspievali žiadne „Svätý“, lebo On bol povýšený na kríž. V tej chvíli nik nevyznal vieru v ukrižovaného Kráľa, jedine ten, ktorý sa k nemu obrátil vo veľkých bolestiach. Žiadny iný hlas nepredniesol modlitbu k nemu, ani z hlbín, ani z výšin nezaznel žiaden zvuk v jeho ušiach. Jedine lotor pozdvihol svoj hlas smerom k vysokému krížu a slovami svojho vyznania sa stal akoby ústami horného i dolného sveta. Z výšky kríža pozdvihol svoj hlas k Ježišovi a šokoval nebešťanov pre odvahu, ktorú preukázal. (Jakub z Batny, Pieseň o dobrom lotrovi).

Podstúpil utrpenie, aby uzdravil, čo bolo choré

V diele záchrany ľudstva skrze Kristov kríž, spoločná bola vôľa Otca a Syna, spoločný bol plán spásy a nič ho nemohlo narušiť. Ten, čo vzal na seba celého človeka, skutočne prijal za svoje aj vnemy tela a pocity duše. Všetko v ňom bolo plne sväté a zázračné. Ale to neznamená, že ronil falošné slzy, že požíval pokrm pre fingovaný hlad, alebo že spal predstierajúc sen. Bol opovrhnutý v našej nízkosti, zarmútený naším smútkom, ukrižovaný v našom bôli. Milosrdenstvo znášalo bolesti našej smrteľnej prirodzenosti, aby ich uzdravilo. Moc ich vzala na seba, aby ich premohla. Tieto skutočnosti jasne predpovedal Izaiáš: „On niesol naše choroby a našimi bôľmi sa obťažil, no my sme ho pokladali za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného. On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti, na ňom je trest pre naše blaho a jeho ranami sme uzdravení“ (Iz 53, 4-5). Milovaní, keď teda Boží Syn hovorí: „Otče, ak je možné, nech ma minie tento kalich“ (Mt 26,39), používa hlas našej prirodzenosti a prispôsobuje sa slabosti i ľudskej úzkosti, aby vo všetkom, čo bolo treba znášať, trpezlivosť sa upevnila a strach sa vzdialil. (Lev Veľký, Reč 45, 4-5).

Pánov hrob je nádejou pre človeka

Milovaní bratia, zem, ktorú Boh na počiatku preklial pre hriech človeka, potom, čo bol vynesený ortieľ smrti, ktorým bolo človeku oznámené: „Prach si a na prach sa obrátiš“ (Gn 3,19), naučila sa prijímať ľudí v ich rozklade. Otvárala svoje útroby tým, čo sa z nej zrodili a do nej sa vracali prostredníctvom smrti. Otvárala svoje útroby, aby človek, utvorený zo zeme, hľadel na zem, ktorej bol podobný, a aby v ňom neostal ani náznak  údov, ktoré mu dal Boh. Ale teraz zem pohltila prvého spomedzi Adamových synov, jediného medzi mŕtvymi, pre ktorého zahynulo právo na všeobecnú porušiteľnosť a zákon uložený všetkým smrteľníkom, zdá sa, vyšiel navnivoč. Človeče, toto je dôvod, prečo môžeš ospevovať v Kristovi tvoju záchranu, toto je dôvod, prečo máš oslavovať s mimoriadnou láskou a zvlášť uctievať hrob, v ktorom odpočíval ten, čo zomrel, aby si ty žil. (Ctihodný Peter, Reč 2).

Marko Durlák, uverejnené v časopise Slovo

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings