Začiatok našej spásy

Doprostred Veľkého pôstu, ktorý je charakterizovaný prísnou pôstnou disciplínou, veľkými poklonami a aliturgickými dňami, vstupuje radostný sviatok Zvestovania Presvätej Bohorodičke. Mohlo by sa zdať, že narúša pôstnu atmosféru a tematicky do obdobia nezapadá. V nasledujúcej katechéze si všimneme, ako slávenie sviatku Zvestovania súvisí s oslavou Pánovho utrpenia.

            Párkrát som sa už stretol s otázkou: Ako sa prišlo k dátumom jednotlivých sviatkov? Prečo sa Narodenie Pána slávi 25. decembra, prečo jeho premenenie na Tábore 6. augusta, atď.? Pokúsim sa to vysvetliť. Hneď na začiatku treba povedať, že v starovekej cirkvi, rovnako ako aj v židovskom prostredí, veľký význam sa pripisoval číslam a ich symbolike. Pre kresťanov bolo tiež dôležité ukázať, je jestvuje veľká súvislosť medzi Starým a Novým zákonom, aby tak zdôraznili, že novovzniknuté kresťanstvo nie je úplnou novotou, ale že vychádza zo židovských koreňov a že sám Kristus je naplnením zákona a proroctiev. Preto sa hľadali súvislosti medzi udalosťami Starého a Nového zákona.

Pokiaľ ide o sviatok Zvestovania, ktorého obsahom je vtelenie Božieho Syna v lone Panny, máme do činenia s dvoma symbolickými súvislosťami. Podľa starovekého názoru Boží Syn sa stal človekom v období jarnej rovnodennosti, lebo práve v tom období bol stvorený svet a prvý človek Adam. Anastáz Antiochijský (6.stor.) o tom píše: Z múdrosti Boha, ktorý stvoril a usporiadal všetky veci podľa poriadku a spravodlivosti, začať dielo stvorenia a dať počiatok času bola jedna a tá istá vec. Preto aj on sám chcel prísť na svet v tom istom období, v ktorom boli stvorené veci. Prvý mesiac teda (marec sa považoval za prvý mesiac v roku, pozn. prekl.) začína jarnou rovnodennosťou a bol prvým mesiacom podľa prirodzenosti, ako začiatok času, ktorý bol stvorený súbežne so stvorenými vecami. Rovnodennosť pripadá na 20. marca. Ak je teda jar najkrajším obdobím roka a začína rovnodennosťou, kedy Boh uskutočnil dielo stvorenia, pričom človeka stvoril na šiesty deň, je ľahké pochopiť, že človek bol stvorený 25. marca, čo je šiesty deň po 20. marci. Ak sa teda veci majú takto, či nebolo nanajvýš vhodné, aby si ten, čo na počiatku stvoril človeka, vybral ten istý deň, kedy sa spojil s telom?“

Toto je teda prvá súvislosť. Boží Syn – nový Adam sa stáva človekom v deň, kedy bol stvorený prvý Adam. Druhú symbolickú súvislosť, nie menej zaujímavú, videli kresťania medzi Kristovou smrťou a jeho vtelením. Podľa istej ázijskej tradície, ako aj podľa svedectva sv. Hypolita, 25. marec bol považovaný za deň Pánovej smrti na kríži. Kristus je dokonalý Boh a dokonalý človek. Táto dokonalosť sa prejavuje aj v tom, že sa počal v ten istý deň, v ktorý aj telesne zomrel na kríži. Z tejto symbolickej súvislosti sa potom odvádza aj deň Pánovho narodenia podľa tela, čiže 25. december. Udalosť Pánovho vtelenia v lone Panny teda úzko súvisí s jeho smrťou. Táto súvislosť sa najvýraznejšie prejavuje v roku, keď Veľký piatok pripadne na 25. marec. Preto nás nesmie prekvapiť, že v takomto prípade sa liturgia slávi aj vo Veľký piatok, a že jeden sviatok nevylučuje druhý. Práve naopak. Podčiarkuje sa tu starobylá tradícia cirkvi, ktorá medzi udalosťou Pánovho vtelenia a jeho smrti na kríži v rovnaký deň vidí symbol dokonalosti. Pri písaní týchto riadkov mi nedá nespomenúť rovnaký deň telesného narodenia a smrti nášho vladyku Pavla Gojdiča (17. júl) . Či nám aj v jeho prípade nechcel Pán ukázať príklad jeho dokonalosti, a teda svätosti?

A tak nás sviatok Zvestovania Presv. Bohorodičke pozýva nielen k oslave veľkého tajomstva vtelenia Božieho Syna, ale je zároveň pozvaním k snahe o vlastnú dokonalosť, ku ktorej sme pozvaní všetci slovami Pána: „Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec.“

Marko Durlák (6. kat)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings